Nákladný vozeň U 7-14444 ČSD (r. v. 1921, výrobca Královopolská strojírna Brno, výrobné číslo 13 552, s ručnou brzdou) je dvojnápravový vysokostenný nákladný vozeň, špecializovaný na prepravu uhlia, s konštrukciou spodku i kostry skrine z navzájom znitovaných oceľových valcovaných profilov a ložnou váhou 20 t. Obklad skrine je vyhotovený z vodorovne uložených perejok z mäkkého dreva. V každej bočnici sú dvoje bočné posuvné a vzklopné dvere z lisovaného plechu. Na strane vozňa bez brzdy sú umiestnené čelné dvere z oceľových profilov a lisovaného plechu, ktoré sa dajú v otvorenej polohe odobrať. Rázvor vozňa je 4,0 m. Vozeň spočíva prostredníctvom listových pružníc a dvojdielnych klzných ložísk na nápravách s obručovými kolesami a valcovanými kotúčmi. Vedenie ložísk zaobstarávajú lisované rázsochy. Tiahlo vozňa je priebežné. Podlaha vozňa je zhotovená z priečne uložených fošní. Nárazníky sú dvojpätkové tyčové. Vozeň je vystrojený tlakovou brzdou sústavy Božič. Brzdárska búdka má nitovanú kovovú kostru s dreveným debnením. Vozeň je typickým predstaviteľom veľmi rozšíreného typu špecializovaného vozňa na uhlie s ložnou hmotnosťou 20 t. Vozne tohto typu sa objavili na železniciach Rakúska-Uhorska roku 1902 a boli s malými zmenami vyrábané až do roku 1929. Ich rázvor kolísal od 4,6 m u najstarších vozňov až po 3,79 m u najnovších vozňov v prevedení bez ručnej brzdy. Na ČSD ich bolo v prevádzke takmer 25 000 ks. Pôvodne niesli označenie Ke (KkStB) alebo Kez (to v prípade vozňov, dodávaných už pre ČSD do roku 1921). Po roku 1925 dostali všetky tieto vozne jednotné označenie U (čo znamenalo vozeň na uhlie s nosnosťou 20 t). Toto písmeno bolo v 50. rokoch vyhradené pre uhliaky s ložnou hmotnosťou 15 – 19 t. Pokiaľ si teda tieto vozne zachovali ložnú hmotnosť 20 t, obdržali vtedy radové označenie Ut. V 60. rokoch bol pre zvyšné vozne vyčlenený číselný interval 20 54 512 0 ... - . až 20 54 513 6...-. K vyradeniu posledných vozňov tohto radu došlo až v 70. rokoch 20. stor. Predmetný vozeň doslúžil ako pracovný vozeň SV 76 057 u Traťovej strojovej stanice ČSD Hulín. Vozeň je v súčasnosti umiestnený v depozitári MDC Bratislava východ.
Vyhľadávanie
Prezentácia
Zbierka
Sponzori stránky & reklama
Najbližšie podujatia - Január 2011
18.05.2024 | Noc múzeí a galérií v Železničnom múzeu Bratislava východ |
15.06.2024 | Rendez 2024 - 24. celoslovenský zraz historických železničných vozidiel (trvá do 16.06.2024) |
29.06.2024 | 140 rokov trate Topoľčany - Veľké Bielice |
27.07.2024 | Letný parný deň v Železničnom múzeu SR Bratislava východ |
31.08.2024 | Zvolen 2024 |