Evidenčné číslo: 2010/00002
Strojná čistička SČ 200 č. 16 (MTH Praha, závod Hradec Králové, r. výr. 1971, výr. č. 16) je traťový stroj slúžiaci na plnoprofilové čistenie štrkového lôžka pri súvislom prepracovaní, opravách a obnovách koľají. Je predstaviteľom druhého v Československu vyrábaného typu plnoprofilovej čističky bez vlastného pohonu pojazdu. Jej vývoj sledoval predovšetkým zvýšenie výkonu, zjednodušenie konštrukcie oproti predchádzajúcemu typu SČ 100. Prototyp bol vyrobený v roku 1968, sériová výroba prebiehala v rokoch 1969 – 1972. Celkom bolo vyrobených 26 kusov, pričom sa v prevádzke používali až do 80. rokov 20. storočia. Jeden stroj (výr. č. 15) bol upravený na rozchod 1520 mm pre širokorozchodnú trať na východnom Slovensku. Od roku 1971 závod MTH Hradec Králové vyrábal aj upravený typ s vlastným pohonom pojazdu označený SČP 200, ktorý sa navyše vyznačoval viacerými zlepšeniami. Strojová čistička typu SČ 200 je štvornápravový traťový stroj spočívajúci na dvoch dvojnápravových vozňových podvozkoch typu 26-2 s rázvorom 2,00 m. Je bez vlastného pohonu, pri práci sa priťahovala o zabrzdený rušeň pomocou lanového navijaku, ktorý je umiestnený pod rámom v prednej časti stroja. Na ráme stroja sa nachádzali motor s generátorom pod kapotou, na ktorú nadväzovala kabína obsluhy a pracovné ústrojenstvo. Hnacím motorom je vznetový dvanásťvalcový kvapalinou chladený tankový motor (väčšina strojov však bola vybavená motorom ČKD 6S160 PN) poháňajúci generátor. Kabína obsluhy je dvojpodlažná, upravená na prechod pásového dopravníka. Pracovné orgány čističky tvoria ťažiace zariadenie, triedič, pásové dopravníky, sklzy, hydraulický agregát a konzolový stĺpový žeriav. Ťažiace zariadenie tvorí hrabacia reťaz pohybujúca sa vzostupným a zostupným žľabom, v spodnej časti spojených hrabacou lištou. Pohyb reťaze zabezpečuje elektromotor prostredníctvom mechanickej prevodovky. Vyťažený štrk sa prostredníctvom reťaze dopravuje vzostupným žľabom na triedič. Triedič štrku je vibračný jednokľukový s nútenou excentricitou (excenter poháňaný dvomi elektromotormi). Je situovaný nad zadným podvozkom a uložený v lanovej kolíske zabraňujúcej prenášanie vibrácií triediča na rám stroja. Triedič má dve nad sebou uložené sitá s rôznym sklonom (horné 22°, spodné 20°) a rôznymi veľkosťami otvorov sít (horné 50x50 mm, spodné 40x40 + 35x35 mm). Účinná plocha sít je 22 m2. Vyzískaný materiál prepadáva z triediča na stabilný dopravník. Z neho sa prenáša na zalomený dopravník, ktorý ho ponad kabínu obsluhy a kapotu prenáša na otočný dopravník. Ten je v prepravnej polohe otočený odpredu dozadu pod rovnou časťou zalomeného dopravníka, pri práci sa podľa potreby otočí , pričom umožňuje odhadzovať materiál do vzdialenosti 7,5 m. Čistička má šírku záberu 3,95 alebo 4,2 m podľa použitej hrabacej lišty, ktorú pri práci umožňuje dať pod rám medzi konce žľabov stĺpový žeriav. Hĺbka záberu je 300 – 500 mm, najviac však 850 mm pod temenom koľajnice. Bočný posuv ťažiaceho zariadenia môže byť ± 200 mm, výškový rozdiel ± 250 mm. Koľajový rošt je potrebné pri práci pred čističkou zdvíhať. Priemerný pracovný výkon je cca 100 m prepracovanej koľaje za hodinu, resp. 200 m3 vyčisteného štrku za hodinu, špičkový výkon sa približuje 400 m3 vyčisteného štrku za hodinu. Brzdové zariadenie tvoria priebežná tlaková brzda DAKO a dve ručné brzdy, z nich každá pôsobí na jeden podvozok. Čistička je vybavená ťažným a narážacím zariadením normálnej stavby. Dĺžka stroja cez nárazníky je 19,2 m, vzdialenosť otočných čapov 12,5 m. Hmotnosť je 50,5 t. Predmetná čistička SČ 200 č. 16 bola do zbierok MDC získaná prevodom dňa 15.11.1991 od Traťovej dištancie Bratislava juh. V súčasnosti sa nachádza v depozitári MDC Bratislava východ.