SK (N)
 

Rendez 2009

 

11. celoslovenský zraz historických železničných vozidiel, ktorý sa konal v dňoch 13. a 14. júna 2009 v priestoroch Železničného múzea Bratislava východ (staré rušňové depo Bratislava východ) usporiadali Železnice Slovenskej republiky, Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., Dopravný podnik Bratislava, a. s. a Klub priateľov histórie železničnej dopravy Bratislava východ v spolupráci s ďalšími slovenskými klubmi historických železničných vozidiel a klubmi železničných modelárov.

Podujatia sa zúčastnili 4 parné rušne – DT 1.07 z Rakúska a 331.037, 464.001 a 477.013 zo Slovenska, 7 motorových rušňov – T 458.1141 z Českej republiky a slovenské T 211.0823, T 444.0055, T 444.0060, T466.0254, T 478.1201 a T 679.019 a 6 motorových vozňov – M 131.1443, M 240.039, M 240.042, M 262.007, M 274.004 a maďarský Bbmot 640 MÁV, ktorý v sobotu priviezol návštevníkov z Maďarska.

Program podujatia začal v sobotu 13. júna o 9.00 prezentáciou modelových koľajísk a záhradnej železnice. Zároveň sa začalo prestavovanie vozidiel do východiskových pozícií pred prezentáciou. Medzitým prišiel historický vlak ťahaný rušňom T 679.019, ktorý priviezol návštevníkov z Trnavy. V nedeľu tento vlak priviezla dvojica rušňov – T 458.1141 a T 466.0254. O 10.00 začala prezentácia prevádzkyschopných vozidiel v pohybe s tým, že vozidlá postupne prechádzali z račianskeho konca areálu, cez točňu na vajnorský koniec, pričom po prejdení točne zastavili a moderátor podujatia v krátkosti povedal základné informácie o každom vozidle. Po skončení prezentácie od 11.00 začali jazdy na motorových drezinách a spolujazdy na stanovišti parného rušňa. V sobotu mali voziť záujemcov na svojom stanovišti rušne 464.001 a 477.013, avšak pre vážnu poruchu rušňa 464.001 musel túto úlohu zvládnuť popradský „Papagáj“ 477.013 sám. V nedeľu sa na tomto výkone striedali domáci rušeň 331.037 a rakúsky DT 1.07. Počas obidvoch dní premával v hodinových intervaloch medzi bratislavskou hlavnou stanicou a areálom historický motorový vlak, ktorý privážal a odvážal návštevníkov. V sobotu boli na tento vlak nasadené obidva motorové rušne M 240.0, v nedeľu ich vystriedali M 262.007 a M 274.004. Každý deň bolo takto vypravených osem párov vlakov.

Ďalšími lákadlami, ktoré si mohli návštevníci vychutnať boli parný vlak do Petržalky a motorový vlak do Senca. Parný vlak bol vypravený 5 minút po pol druhej poobede a po odchode z areálu smeroval do stanice Bratislava – Vajnory, odkiaľ išiel cez stanicu Bratislava Nové Mesto do Petržalky a naspäť. V sobotu sa na tomto vlaku zaskveli rušne 331.037 a DT 1.07. Požiarny vlak, ktorý ich  „prenasledoval“ bol v réžii zachovaných múzejných „Karkuliek“, teda motorových rušňov T 444.0055 a 0060. V nedeľu mali na vlak nastúpiť rušne 464.001 a 477.013. Avšak nasadenie týchto rušňov bolo v sobotu večer veľmi otázne, nakoľko okrem už spomínanej poruchy prievidzskej „Ušatej“ sa problém vyskytol aj na rušni 477.013. Všetko sa však v noci zo soboty na nedeľu podarilo vyriešiť vďaka šikovným rukám ľudí, ktorí sa o historické železničné vozidlá starajú a zázemiu, ktoré poskytuje Múzejno-dokumentačné centrum ŽSR VVÚŽ. Nakoniec mohli obidva rušne v nedeľu bez problémov odviezť svoj vlak do Bratislavy – Petržalky a naspať Hnacími vozidlami na požiarnom vlaku boli tento krát M131.1443 a M 240.039. Podvečerné vlaky vedené historickými motorovými rušňami do Senca a naspäť boli zabezpečené v sobotu dvojicou rušňov T 458.1141 a T 466.0254 a v nedeľu rušňom T 679.019.

Spestrením programu bolo aj sobotňajšie nočné fotenie. Keďže tohtoročný zraz bol venovaný najmä motorovej trakcii, tak aj nočné fotenie bolo tomu prispôsobené – pri točni pózovali motorové rušne a motorové vozne zaujali svoje miesta pre fotografov pri hale, v ktorej sa nachádza moderný podúrovňový sústruh.


Tak, ako bolo na stránkach Múzejno - dokumentačného centra avizované, počas podujatia prebiehalo aj on-line vysielanie z areálu, kde mohli záujemcovia sledovať dianie. TU máte možnost pozrieť si 18 videonahrávok z tohto on-line vysielania. K videonahrávkam sa dostanete aj kliknutím na položku Archív vysielania v hlavnom menu na hlavnej stránke.


Obidva dni sa to v areáli depa len hemžilo ľuďmi


Veľmi obľúbenou atrakciou bolo vozenie sa na motorových osobných a nákladných drezinach


Domáci rušeň 331.037 čakajúci s vlakom do Petržalky v obložení návštevníkmi


Medzi vystavenými vozidlami bola aj "Mazutka" 555.3008, na ktorej prebieha oprava do prevádzkyschopného stavu


O prievidzskú "Ušatú" 464.001 sa celý víkend starala aj táto čiernovlasá kočka


Rakúsky parný rušeň DT 1.07 pred odchodom s vlakom do Petržalky


Novinkou na podujatí bol motorový vozeň M 131.1443 Spolku považskej dráhy Žilina, ktorý sa po oprave prezentoval verejnosti prvýkrát


Historické vozidlá motorovej trakcie zoradené na paprskoch pri točni - zľava T 444.0060, T 466.0254, T 478.1201, M 131.1443, T 679.019 a T 458.1141


Podujatie Rendez Diesel 2009 umožnilo aj stretnutie dvoch výrobkov Turčianskych strojární Martin - rušňov T 444.0060 z roku 1963 a T 466.0254 z roku 1979


Pri hale pózovali pri nočnom fotení motorové vozne - zľava M 262.007, M 131.1443, M 240.042, M 240.039 a M 274.004


Pohľad na parné rušne v rannom slnku má svoje zvláštne čaro


V nedeľu ráno nebolo na rušni 477.013 badať ani známky o tom, že na ňom celú noc šikovné ruky odstraňovali pomerne závažnú poruchu 




Rakúsky parný rušeň DT 1.07. Obdobné vozidlá boli pod označením M 273.1 v prevádzke aj na Slovensku od 40. rokov 20. storočia. Objednali si ich vojnové Slovenské železnice a v roku 1940 ich vyrobila lokomotívka Florisdorf. Rýchla dvojčitá tendrovka so služobným oddielom mala usporiadanie pojazdu 1' B 1', vonkajší Heusingerov rozvod a ventilový rozvod Lentz


Rušne T 444.0060, T 679.019 a T 478.1201 zoradené pred prezentáciou


"Papagáj" 477.013 na točni počas prezentácie  


Rušeň 464.001 pri otáčaní na točni


"Ušatá" 464.001 tesne pred odchodom zo stanice Bratislava-Vajnory


Výstava a jej program pritiahli všetkých - ženy, mužov aj deti...


Nad vystavenými exponátmi sa zamýšľala nejedna žena







 

20.02.2019 16:04 | Moravčan | Rendez 2009
Raz na takejto akcii som sa mal možnosť zúčastniť.Bolo to v roku 2007,dokonca som vypomáhal ako usporiadateľ. Škoda že veľa železničných akcii už nie je. Uvediem len Grand Prix preteky parných rušňov vo Zvolene nákladnej stanici.To my vždy pripomínalo ako jarmok spolu z mašinami od pary cez motorovú a elektrickú trakciu.Tak isto by som uvítal, keby sa do budúcnosti viac rozšírila ponuka nostalgických jázd.Za Zlaté Moravce môžem konštatovať,že jeden motorák čo chodieva cez ZM do Topoľčianok určite nepostačuje

 

Vyhľadávanie



Prezentácia



Články



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky