SK (N)
 

U ČSD, r. v. 1921 (U 7-14444)

 

Nákladný vozeň U 7-14444 ČSD (r. v. 1921, výrobca Královopolská strojírna Brno, výrobné číslo 13 552, s ručnou brzdou) je dvojnápravový vysokostenný nákladný vozeň, špecializovaný na prepravu uhlia, s konštrukciou spodku i kostry skrine z navzájom znitovaných oceľových valcovaných profilov a ložnou váhou 20 t. Obklad skrine je vyhotovený z vodorovne uložených perejok z mäkkého dreva. V každej bočnici sú dvoje bočné posuvné a vzklopné dvere z lisovaného plechu. Na strane vozňa bez brzdy sú umiestnené čelné dvere z oceľových profilov a lisovaného plechu, ktoré sa dajú v otvorenej polohe odobrať. Rázvor vozňa je 4,0 m. Vozeň spočíva prostredníctvom listových pružníc a dvojdielnych klzných ložísk na nápravách s obručovými kolesami a valcovanými kotúčmi. Vedenie ložísk zaobstarávajú lisované rázsochy. Tiahlo vozňa je priebežné. Podlaha vozňa je zhotovená z priečne uložených fošní. Nárazníky sú dvojpätkové tyčové. Vozeň je vystrojený tlakovou brzdou sústavy Božič. Brzdárska búdka má nitovanú kovovú kostru s dreveným debnením. Vozeň je typickým predstaviteľom veľmi rozšíreného typu špecializovaného vozňa na uhlie s ložnou hmotnosťou 20 t. Vozne tohto typu sa objavili na železniciach Rakúska-Uhorska roku 1902 a boli s malými zmenami vyrábané až do roku 1929. Ich rázvor kolísal od 4,6 m u najstarších vozňov až po 3,79 m u najnovších vozňov v prevedení bez ručnej brzdy. Na ČSD ich bolo v prevádzke takmer 25 000 ks. Pôvodne niesli označenie Ke (KkStB) alebo Kez (to v prípade vozňov, dodávaných už pre ČSD do roku 1921). Po roku 1925 dostali všetky tieto vozne jednotné označenie U (čo znamenalo vozeň na uhlie s nosnosťou 20 t). Toto písmeno bolo v 50. rokoch vyhradené pre uhliaky s ložnou hmotnosťou 15 – 19 t. Pokiaľ si teda tieto vozne zachovali ložnú hmotnosť 20 t, obdržali vtedy radové označenie Ut. V 60. rokoch bol pre zvyšné vozne vyčlenený číselný interval 20 54 512 0 ... - . až 20 54 513 6...-. K vyradeniu posledných vozňov tohto radu došlo až v 70. rokoch 20. stor. Predmetný vozeň doslúžil ako pracovný vozeň SV 76 057 u Traťovej strojovej stanice ČSD Hulín. Vozeň je v súčasnosti umiestnený v depozitári MDC Bratislava východ.


Vyhľadávanie



Prezentácia



Zbierka



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky