SK (N)
 

Elektromotorický pohon závor ČKD

 

Evidenčné číslo: 2013/2

Závory, ležiace v blízkosti staničných zhlaví bývali najčastejšie obsluhované hradlárom, alebo výpravcom. V snahe neodvracať pozornosť týchto zamestnancov od iných povinností pri zabezpečovaní vlakovej dopravy sa od 30. rokov 20. stor. objavili pokusy nahradiť zdĺhavú ľudskú prácu pri obsluhe závor elektromotorom. Úsilie vyvrcholilo v roku 1936 zavedením elektromotorického pohonu závor ČKD-1934, umožňujúceho motorickú i ručnú obsluhu zariadenia a zachovávajúceho všetky funkčné vlastnosti rýchlostného pohonu závor Liberta 1922 (ide o garanciu neprerušenej obsluhy závor správnou rýchlosťou pre zabezpečenie náležitej doby predzváňania). Predchodcom tohto konsolidovaného riešenia boli jednoduchšie konštrukcie, neobsahujúce prvky rýchlostného pohonu. Reprezentantom tohto riešenia je predmetný zbierkový predmet, ktorý vyrobila firma ČKD v roku 1933. Jeho základom je masívny zvarovaný podstavec, na ktorého ľavej strane je v samostatnom ráme umiestnený skrutkovicový prevod, s pohonom obstarávaným ručnou kľukou, nasadzovanou na štvorhran vstupného hriadeľa. Na pravej strane rámu je uložená hranolovitá liata skriňa prevodovky elektromotorického prevodu so základným skrutkovicovým prevodom, doplneným ďalšími prevodmi s čelnými ozubenými kolesami. Na poslednom ozubenom kolese je namontovaný tvarový člen, zabezpečujúci obsluhu koncového spínača elektromotoru. Nad touto skriňou je pod plechovým poklopom uložený trojfázový elektromotor pohonu. Pre elimináciu možného poškodenia motora pri neprimeranom vzraste síl v drôtovode slúži trecia poistná spojka, vložená medzi vstupné ozubené koleso prevodovky a skrutkovicový prevod. Riadenie činnosti motoru závor obstaráva prepínač s polohami “Zavřená/otevřená zábrana” na čelnej strane prevodovej skrine. Výstupné hriadele ručného a elektromotorického pohonu sú súosé; voľba druhu pohonu je umožnená ručnou pákou, presúvajúcou zubovú spojku s dvojitým reťazovým kolesom medzi jedným a druhým hriadeľovým zakončením.
Predmetný zbierkový predmet bol získaný prevodom od Oblastného riaditeľstva ŽSR Košice v železničnej stanici Slovenské Nové Mesto v rámci aktivácie nového zariadenia v roku 2013. V súčasnosti je zreštaurované zariadenie inštalované na pracovisku MDC Bratislava východ.


Vyhľadávanie



Prezentácia



Zbierka



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky