V období máj – november roku 1958 bola vyrobená stokusová séria vozňov rad Aa (1120 – 1219). Tieto vozne už z výroby niesli označenie podľa novej označovacej schémy. Konštrukcia týchto vozňov vychádza ešte z typov z počiatku 50. rokov (Ca, BCa, ABCa). Vtedy išlo o veľmi modernú konštrukciu s jednoduchými a ladnými líniami s bočnicami pretiahnutými formou podvesných plechov smerom ku koľajniciam, s polospúšťacími oknami a bohate presklenými odielmi. Vozňová skriňa bola uložená na dvoch podvozkoch pennsylvánskeho typu s rázvorom 2,4 m a vzdialenosťou otočných čapov 15,8 m. Konštrukcia z roku 1958 sa líši od pôvodného prevedenia najmä vypustením pôvodných podvesných plechov a uplatnením modernizovaného interiéru, využívajúceho nové materiály. Na 25 vozňov tejto série bola namonotvaná rýchliková brzda DAKO, ktorá dovoľovala vozňom jazdiť rýchlosťou až 140 km/hod (Železničář 17/1978, str. 265 a Železničář 22/1976, str. 303). Predmetný vozeň (r. v. 1958, výrobca Smíchov, výrobné číslo 149 467) obržal z výroby číslo Aa 1138, ktoré bolo roku 1968 nahradené číslom 51 54 18 10 018-3 (Aa). Vozeň bol zreštaurovaný firmou SŽOS Nové Zámky, práce boli ukončené 9.4.1997. V súčasnosti je vozeň zverený do starostlivosti občianskemu združeniu Spolok výhrevne Vrútky.
Vyhľadávanie
Prezentácia
Zbierka
Sponzori stránky & reklama
Najbližšie podujatia - Január 2011
15.06.2024 | Rendez 2024 - 24. celoslovenský zraz historických železničných vozidiel (trvá do 16.06.2024) |
29.06.2024 | 140 rokov trate Topoľčany - Veľké Bielice |
27.07.2024 | Letný parný deň v Železničnom múzeu SR Bratislava východ |
31.08.2024 | Zvolen 2024 |
07.09.2024 | Drezinový deň v Železničnom múzeu SR Bratislava východ |