Predzvesť mechanická trojznaková s kruhovým terčom (r. v. po roku 1954) je predstaviteľom najrozšírenejšieho typu predzvestí z obdobia po druhej svetovej vojne, avšak v trojznakovom vyhotovení. Predzvesti s kruhovým žltým terčom s bielo čiernym olemovaním sa prevzali od DR, ktoré takéto predzvesti zaviedli v roku 1910 prispôsobením predzvesti Saských dráh. Trojznaková predzvesť sa na území Slovenska vyskytla pravdepodobne v prvej polovici 40. rokov 20. storočia, kedy sa začali používať predzvesti s hranatým terčom doplnené o návestné rameno. Predmetná trojznaková predzvesť zodpovedá vzorovému listu z roku 1954. Trojznaková mechanická predzvesť sa skladá zo stožiaru, návestného terča, pridaného návestného ramena, stavacieho ústrojenstva, výťahu návestnej lampy s clonkami, zrkadlíku a návestnej lampy. Stožiar je z valcovanej ocele tvaru I, je dlhý 6,1 m. Na spodnej časti stožiaru je stavacie ústrojenstvo pozostávajúce zo stavacej kladky a dvoch dvojramenných uhlových pák. Stavacia kladka má na oboch stranách drážky, do ktorých zaberajú jedným koncom kladky dvojramenných uhlových pák a druhým koncom sú pripojené pomocou prevodových tiahel a pákového mechanizmu na návestný terč a rameno. Pomocou stavacieho ústrojenstva sa teda prenáša pohyb drôtových tiahel na návestný terč a rameno. Drážky na stavacej kladke sú voči sebe posunuté o 180° čím sa dosiahne to, že sa naraz neprestaví aj terč aj rameno. Na vrchu stožiaru je návestný terč kruhového tvaru s priemerom 1 m. Je umiestnený vo výške 4,518 m nad temenom koľajnice. Uložený je v ložisku na vrchu stožiara. Prídavné návestné rameno so zahroteným koncom je uložené v konzole na ľavej časti stožiaru. Zo základnej zvislej polohy sa rameno vychyluje vpravo dole o 45°. Návestidlom sa dávali návesti „Výstraha“ (terč vo zvislej polohe kolmo na os koľaje, rameno zvisle), „Voľno“ (terč vo vodorovnej polohe, rameno zvisle) a „Voľno do odbočky“ (terč vo zvislej polohe kolmo na os koľaje, rameno vychýlené doprava o 45°). V noci sa návesti dávali návesti za pomoci návestnej lampy, zrkadlíku a dvomi rámčekmi s clonkami. Návestná lampa sa do požadovanej výšky vyťahovala pomocou výťahu, ktorý bol ovládaný prostredníctvom reťaze cez kladku. Návestná lampa svieti na obidve strany, predné svetlo presvecuje clonku v hornom rámčeku, zadné svetlo svieti cez zrkadlík do osy clonky v spodnom rámčeku. Takýmto usporiadaním presvecovania clonky v spodnom rámčeku sa V hornom rámčeku je v základnej polohe žltá clonka, pod ňou je zelená, v dolnom rámčeku je len spodná zelená clonka, vrchná je zaslepená. pohyb cloniek je odvodený od pohybu tiahel ovládajúcich terč a rameno. Predmetná mechanická trojznaková predzvesť bola získaná do zbierok MDC v roku 1990 od Oznamovacej a zabezpečovacej dištancie Michaľany. V roku 2001 bola reštaurovaná firmou Stroj-mat Kamanová, následne v roku 2002 bola umiestnená v expozícii Múzea dopravy STM Bratislava.
Vyhľadávanie
Prezentácia
Zbierka
Sponzori stránky & reklama
Najbližšie podujatia - Január 2011
15.06.2024 | Rendez 2024 - 24. celoslovenský zraz historických železničných vozidiel (trvá do 16.06.2024) |
29.06.2024 | 140 rokov trate Topoľčany - Veľké Bielice |
27.07.2024 | Letný parný deň v Železničnom múzeu SR Bratislava východ |
31.08.2024 | Zvolen 2024 |
07.09.2024 | Drezinový deň v Železničnom múzeu SR Bratislava východ |