V staniciach bez závislosti návestidiel na výmenách a na stanovištiach oddielov s telefonickým dorozumievaním (teda bez hradlového systému) sa pre prestavovanie hlavných návestidiel a ich predzvestí používali jednoduché pákové prístroje. Štandardnú formu tohto prístroja z obdobia krátko po prvej svetovej vojne reprezentuje predmetný zbierkový predmet. Páky návestidiel a predzvestí sú uložené na spoločnom hriadeľ v jednoduchom ráme z profilového železa, ktorý vo svojej spodnej časti drží i odbočné kladky nadväzujúcich drôtovodných tiahel. Po stranách sú umiestnené páky predzvestí, v strednej časti sa nachádzajú páky hlavných návestidiel. Medzi pákami návestidiel je umiestnený zástrčkový zámok, ktorý drží návestidlá v polohe zakazujúcej jazdu a vylučuje neoprávnenú manipuláciu so stavadlom. V odomknutej polohe umožňuje táto zámka manipuláciu len s jednou návestnou pákou; druhá zostáva vždy zapevnená. Medzi každou návestnou pákou a pákou jej príslušnej predzvesti je ďalší presuvný blokovací kolík, ktorým možno predzvestnú páku uvoľniť len vtedy, keď bolo príslušné návestidlo prestavené do polohy dovoľujúcej jazdu. Krajné polohy všetkých pák sú aretované západkou, zaťaženou závažím, ktoré na svojej hornej strane nesie štítok s označením funkcie tej-ktorej páky.
Predmetný zbierkový predmet bol získaný prevodom od Oblastného riaditeľstva ŽSR Košice v roku 2008 v stanici Dobšinská Ľadová jaskyňa v rámci aktivovania nového zabezpečovacieho zariadenia. Zreštaurovaný kozlík je umiestnený v depozitári MDC Bratislava východ.
Vyhľadávanie
Prezentácia
Zbierka
Sponzori stránky & reklama
Najbližšie podujatia - Január 2011
15.06.2024 | Rendez 2024 - 24. celoslovenský zraz historických železničných vozidiel (trvá do 16.06.2024) |
29.06.2024 | 140 rokov trate Topoľčany - Veľké Bielice |
27.07.2024 | Letný parný deň v Železničnom múzeu SR Bratislava východ |
31.08.2024 | Zvolen 2024 |
07.09.2024 | Drezinový deň v Železničnom múzeu SR Bratislava východ |