SK (N)
 

Prístroj stavadlový ústredný s elektrickým uzáverom vlakovej cesty

 

Súlad medzi reálnym stavom dopravnej cesty a informáciou o tomto stave, poskytovanou rušňovodičovi prostredníctvom návestidla je nevyhnutným predpokladom bezpečnej železničnej dopravy. V železničných staniciach to znamenalo predovšetkým garanciu správnej polohy všetkých výmen vlakovej cesty, ak vchodové návestidlo povoľovalo jazdu. Preto boli už od 70. – 80. rokov 19. stor. v praxi rakúsko-uhorských železníc čoraz viac uplatňované prvé ústredné stavadlá, povoľujúce postaviť návestidlo na návesť dovoľujúcu jazdu len za predpokladu, že výmeny boli v správnej polohe. Páky návestidiel i výmen tu boli sústredené do jediného stavadlového prístroja, vybaveného jednoduchým pravítkovým systémom. Tento systém blokoval páku návestidla v polohe zakazujúcej jazdu vlaku do tých čias, kým neboli páky všetkých výmen (resp. výkoľajok) prestavené do správnej polohy pre niektorú z povolených vlakových ciest a kým neboli v tejto polohe uzamknuté presunutím kontrolného pravítka prostredníctvom záverovej páky, resp. záverníka. Na prelome 19. a 20. stor. bolo ďalej toto zariadenie doplňované elektrickým uzáverom vlakovej cesty. Ten znemožnil možné predčasné odblokovanie vlakovej cesty, v prípade prestavenia návestidla na návesť zakazujúcu jazdu ihneď po prechode vlakového rušňa okolo návestidla, kedy sa ešte vlak pohyboval v obvode ním krytých výmen. Základom zariadenia bol elektromagnet, napájaný prúdom z batérie, ktorej obvod bol uzatváraný dvojkolesiami vlaku, prechádzajúcimi po izolovanej koľajnici, nachádzajúcej sa za poslednou výmenou vo vlakovej ceste. Tento elektromagnet blokoval pravítko, uzamykajúce páky výmen až do čias, kým posledné dvokolesie prechádzajúceho vlaku neopustilo izolovanú koľajnicu.
Predmetné ústredné stavadlo H 5007 s elektrickým uzáverom vlakových ciest patrí medzi modernejšie zariadenia svojho druhu, inštalované od 30. rokov 20. stor. Skladá sa z pákového podstavca, tvoreného dvoma bočnými a jedným stredným stojanom, spojenými troma nosníkmi tvaru „U“. Na pákovom podstavci sú umiestnené stavacie páky prestavníkov, závorníkov a výkoľajok; páky návestidiel a predzvestí boli sekundárne nahradené dodatočným zariadením pre obsluhu svetelných návestidiel, pričom mechanické závislosti boli nahradené elekrickými kontaktami. Nad pákami je tzv. pravítková skriňa, obsahujúca pravítka pre sprostredkovanie potrebných závislostí. Nad ňou je nástavkový rám s hriadeľmi koľajových záverníkov jednotlivých vlakových ciest. V strede prístroja je na nástavkovom ráme umiestnená skrinka elektrického uzáveru vlakovej cesty s príslušnými elektromagnetmi a signalizáciou ich stavu.
Zbierkový predmet bol získaný vlastným zberom v roku 2002 v železničnej stanici Čremošné, tesne po ukončení jeho prevádzky. Je umiestnené v bratislavskej expozícii Múzea dopravy STM.


Vyhľadávanie



Prezentácia



Zbierka



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky