SK (N)
 

Kľúč telegrafný

 

Základnou podmienkou bezpečnej vlakovej dopravy je od jej vzniku komunikačné spojenie medzi susediacimi železničným stanicami. Predmetom tejto komunikácie je predovšetkým organizácia dopravy na medzistaničnom traťovom úseku. Na tento účel bol už na prvých železniciach rakúsko-uhorskej monarchie používaný telegraf. Prvé prístroje boli sústavy Bain-Eckling, od roku 1855 ich však začali vytláčať zariadenia sústavy Morse, ktoré – na rozdiel od tých predchádzajúcich – poskytovali aj písomnú podobu zdieľanej správy. Jej jednotlivé písmená boli vyjadrované kódom zložených z písaných bodiek a čiarok. Tieto značky zaznamenával v prijímacej stanici písací stroj, ryjúci alebo píšuci znaky na dlhý posúvajúci sa prúžok papiera písadlom. Tým proti sile pružiny pohyboval elektromagnet, riadený medzistaničným elektrickým obvodom , ktorý bol zapínaný/vypínaný telegrafným kľúčom vo vysielacej stanici. Telegrafy tejto sústavy napokon opanovali oblasť komunikácie medzi stanicami i ostatnými železničnými služobnými miestami. V miestach, kde bol potrebný písomný záznam zdieľanej správy sa používali až do 60. rokov 20. stor., kedy ich plnohodnotne nahradili ďalekopisné zariadenia. Zariadenie telegrafnej linky sa skladá z líniového obvodu a z miestneho obvodu. Súčasťou líniového obvodu je líniová batéria, telegrafný kľúč (obsluhovaný telegrafistom a zapínajúci/vypínajúci prúd v líniovom medzistaničnom elektrickom obvode), telegrafné relé vysielacej i prijímacej stanice (na základe impulzov z líniového medzistaničného obvodu zapínajúcich/vypínajúcich miestny obvod, napájajúci elektromagnety písacieho stroja), ampérmeter (merací prístroj umožňujúci kontrolovať dostatočnosť intenzity prúdu v líniovom obvode), stolný prepínač (umožňuje vypínať telegrafnú stanicu, napr. v prípade búrky), bleskové chránitko (zabraňuje poškodeniu prístrojov obvodu atmosférickým výbojom) a uzemnenie (zabezpečuje spoľahlivé vedenie spätného prúdu zemou). Súčasťou miestneho obvodu je okrem miestnej batérie a už spomenutého telegrafného relé, galvanicky oddeľujúceho líniový a miestny obvod, najmä samotný písací stroj. Ten bol až do 80. rokov 19. stor. vyhotovený, ako rycí (písadlo značky do papierového prúžku vyrývalo), neskôr ako farbopisný (ako písadlo bolo použité koliesko, brodiace sa v atramente, naplnenom v zvláštnej nádobke). Pre uloženie popísanej telegrafnej pásky slúžil zvlášť stojaci navíjač. Podľa spôsobu napájania líniového obvodu sa telegrafné sústavy delili na zariadenia na stály prúd a na činný prúd. V prípade stáleho prúdu bolo líniové vedenie neustále pod prúdom prúdom, prerušovaným len pri stlačení telegrafného kľúča, v prípade činného prúdu tomu bolo naopak. Telegrafné zariadenia na stály prúd používali sa tam, kde bol v jednej linke zapojený väčší počet staníc, pretože na intenzite stáleho prúdu sa podieľali líniové batérie všetkých staníc a pretože tento systém umožňoval neustálu pohotovosť na komunikáciu. Tento systém bol v telegrafnom systéme medzivojnových ČSD najobvyklejší. Naopak systém s činným prúdom sa používal len na dlhých hlavných linkách (napr. Praha – Brno – Olomouc – Bohumín, či Brno – Trenčianska Teplá – Žilina – Košice). Predmetný zbierkový predmet reprezentuje telegrafný kľúč sústavy Morse. Na drevenej základovej doske je pripevnená konzola, nesúca dvojzvratnú páku vlastného telegrafného kľúča a slúžiaca súčasne ako elektrický kontakt, trvalo zapínajúci páku do líniového obvodu. Na jednom konci dvojzvratnej páky je uložený regulovateľný doraz, vymedzujúci oproti pevnému dorazu na drevenej základovej doske veľkosť pracovného pohybu páky telegrafného kľúča. Na druhej strane páky je jednak izolujúci dotykový hríbik, stláčaný telegrafistom, jednak pohyblivá časť spínacieho kontaktu líniového elektrického obvodu. Pevná časť tohto spínacieho kontaktu je umiestnená na drevenej základovej doske. Telegrafná páka je proti tlaku ruky telegrafistu odpružená listovým perkom, upevneným v konzole páky. Konzola telegrafnej páky i pevná časť spínacieho kontaktu sú neizolovaným drôtikom spojené so svorkami, umiestnenými na základovej doske a slúžiacimi na zapojenie telegrafného kľúča do líniového elektrického obvodu.
Zbierkový predmet bol získaný v roku 1983 vlastným zberom v železničnej stanici Bratislava Petržalka. Umiestnený je v bratislavskej expozícii Múzea dopravy STM.


Vyhľadávanie



Prezentácia



Zbierka



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky