SK (N)
 

Z ČSD, r. v. 1919 (1-43139)

 

Nákladný vozeň Z 1-43139 ČSD (r. v. 1919, výrobca Královopolská strojírna Brno, výrobné číslo 11 505, s ručnou brzdou) je dvojnápravový krytý nákladný vozeň s konštrukciou spodku i kostry skrine z navzájom znitovaných oceľových valcovaných profilov a ložnou váhou 15 t. Obklad skrine s jedným párom posuvných dverí je vyhotovený z vodorovne uložených perejok z mäkkého dreva. Rázvor vozňa je 4,5 m. Vozeň spočíva prostredníctvom listových pružníc a dvojdielnych klzných ložísk na nápravách s obručovými kolesami a valcovanými kotúčmi. Tiahlo vozňa je priebežné Podlaha vozňa je zhotovená z priečne uložených fošní. Kostra strechy je vyhotovená z profilovej valcovanej ocele s drevenými kružinami, dreveným debnením a krytom z pozinkovaného plechu. Nárazníky sú dvojpätkové tyčové. Charakteristickým znakom vozňa je vyvýšená brzdárska búdka s ocelovou kostrou a dreveným debnením. Vozeň predstavuje najrozšírenejší typ nákladného vozňa prvej štvrtiny 20. stor. Vozne s ložnou váhou 15 t sa pod radovým zonačením Gg začali vyrábať roku 1902., prakticky súčasne so zavedením vozňovej skupiny Ib (u ČSD 2). Nahradili staršiu koncepciu štandardného krytého vozňa s ložnou váhou 10 t (u časti vozňov 12,5 t), vyrábaného dlhé predošlé roky ako skupina Ia (u ČSD skupina 1; rad G, neskôr Zl ČSD). Počas prvého desaťročia 20. stor. sa vyrábali s rázvorom 5,0 m a drevenou kostrou skrine. Od roku 1912 bola ich koncepcia modernizovaná – rázvor sa zmenšil na 4,5 m (v súvislosti so zvyšujúcou sa únosnosťou mostov) a kostra skrine sa začala vyrábať ako kovová. Od roku 1917 boli vozne Gg vyrábané v prevedení vozňovej skupiny If (ČSD skupina 4). Pre ČSD bola táto koncepcia mierne upravená a s radovým označením Ggz (neskôr Z, 7. vozňová skupina ČSD) vyrábaná i počas 20. rokov. Vozne boli vyraďované po druhej svetovej vojne. Približne 40 % vozňov bolo ešte preznačených na rad Gklm s inventárnymi číslami 20 54 111 6 ...-. – 20 54 113 0 ...-.. Predmetný vozeň úpatrí do poslednej menovanej skupiny vozňov, v 20. rokoch 20. stor. obdržal označenie ČSD Z 1-43139 a doslúžil pod označením Z 121 078. Vozeň je umiestnený v expozícii Železničného múzea Bratislava východ.


Vyhľadávanie



Prezentácia



Zbierka



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky