SK (N)
 

G MÁV, r. v. 1884 (Gr 21 854), drevená kostra skrine

 

Nákladný vozeň Gr 21 854 MÁV (výrobca GANZ ÉS TÁRSA, VASUTI KOCSI GYÁR, BUDAPESTEN, rok výroby 1884, bez ručnej brzdy) je dvojnápravový krytý nákladný vozeň s konštrukciou spodku z navzájom znitovaných valcovaných profilov a ložnou váhou 10 t a rázvorom 3,7 m. Prostredníctvom listových pružníc a dvojdielnych klzných ložísk vozeň spočíva na nápravách s liatymi kolesami sústavy Griffin (kolesá sú odlievané zo šedej liatiny, pričom časť formy, ktorá formuje bežnú plochu kolesa, je vyhotovená z nepredohriateho železa, čo spôsobuje rýchle ochladenie tejto časti odlievaného kolesa a jeho vytvrdenie), ktoré boli však povolené iba pre vozne bez brzdy. Tiahlo vozňa je priebežné. Skriňa vozňa má drevenú kostru, ktorá je uložená na ráme vozňa prostredníctvom kovaných konzol, upevnených na pozdĺžnikoch. Drevený obklad skrine je vyhotovený zo zvislo uložených dosiek z mäkkého dreva, pričom stĺpiky a výstuhy skrine nevystupujú z pôdorysného obrysu skrine – toto usporiadanie obkladu sa na krytých nákladných vozňoch uplatňovalo až do 80. rokov 19. stor. Vnútorné debnenie skrine je vyhotovené približne do jednej polovice výšky skrine. V horných rohoch bočníc sú umiestnené zamrežované okienka. Kostra strechy je vyhotovená z profilovej valcovanej ocele s drevenými kružinami, dreveným debnením a krytom z pozinkovaného plechu. Podlaha vozňa je jednoduchá z priečne uložených fošní. Nárazníky vozňa majú dvojpätkové koše s tyčovými nárazníkmi. Vozeň predstavuje štandardný krytý nákladný vozeň, typický pre uhorské železnice v 80. rokoch 19. stor. Na ráme vozňa je vyrazené číslo 21 854. Vozeň je umiestnený v expozícii Železničného múzea Bratislava východ.


Vyhľadávanie



Prezentácia



Zbierka



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky