SK (N)
 

Ddk KKStB, r. v. 1909 (6-3719)

 

Služobný vozeň Ddk 6-3719 (výrobca Vagónka Graz, r. v. 1909, výr. č. neznáme) je predstaviteľom služobných vozňov pre osobné vlaky s rázvorom do 6,0 metra. Patrí do skupiny služobných vozňov spadajúcej pod označenie Ddk, avšak konštrukčne veľmi nejednotnej, nakoľko do nej spadali vozne nielen rakúskych a uhorských štátnych dráh, ale aj vozne od poštátnených súkromných železníc. Vyrábali sa od 70. rokov 19. storočia až do roku 1917, kedy sa pre osobné vlaky začali stavať dlhšie dvojnápravové služobné vozne. Rázvory sa pohybovali v rozmedzí 3,8 – 6 metrov. Skriňa mala drevenú kostru so zvislými perejkami, spodok bol oceľový nitovaný. Pôdorysne bol vozeň rozdelený na malú kanceláriu vlakvedúceho a toaletu s oddeleným prístupom z plošiny, batožinový priestor prístupný zvonku posuvnými bočnými dverami a tiež z kancelárie vlakvedúceho. Vozne boli vybavené ručnou a sacou brzdou a olejovým alebo plynovým osvetlením. Rekonštrukcie na elektrické osvetlenie bolo ojedinelé. Elektrické osvetlenie a tlakovú brzdu z výroby mali pravdepodobne vozne pôvodne z majetku MÁV a KBD. Dodávkami novších vozňov sa význam radu Ddk znižoval a z prevádzky boli vyraďované od 50. rokov 20. storočia. Predmetný vozeň patrí do skupiny vozňov s rázvorom 5,8 metra a s nesymetricky umiestnenými dverami do nákladového priestoru (na rozdiel pod vozňov vyrábaných po roku 1909 s takmer symetrickou skriňou, posuvnými dverami umiestnenými približne uprostred a s dvomi jednoduchými oknami na každej strane dverí). Vyrobený bol pod označením De 16848 a pridelený riaditeľstvu v Krakove. Od roku 1913 bol označený De 54-987. Až po 1. sv. vojne bol započítaný do stavu a používaný v Čechách, kde neskôr dostal označenie Ddk 6-3719,ktoré je vyrazené aj na ráme. Po 2. sv. vojne bol krátky čas vedený ako nezvestný, pričom ako nezvestný bol v roku 1948 pridelený dom. st. Nymburk. O rok neskôr bol nájdený a v roku 1950 premiestnený na Slovensko a pridelený dom. st. Nové Mesto nad Váhom. Neskôr bol presunutý do Trenčianskej Teplej. V poslednom štvrťroku 1958 bol zrušený a v dielňach v Trnave prestavaný na obytný s označením SV 77 187. Doslúžil ako kováčska dielňa u TSS Bratislava, odkiaľ ho k 1.6.1992 získalo MDC. V roku 2017 bola dokončená generálna oprava skrine vozňa vo firme Jozef Majtáň Stroj-mat Topoľčany. Vozeň je zverený do starostlivosti Občianskemu združeniu Zubačka v Tisovci.


Vyhľadávanie



Prezentácia



Zbierka



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


24
25
26
27
28
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6

Momentálne nie sú plánované žiadne podujatia.



Linky na iné stránky