SK (N)
 

T 669.1052

 

Motorový rušeň T 669.1052 (výrobca SZM Dubnica nad Váhom, výr. č. 0777, rok výroby 1969) je zástupcom početnej skupiny ťažkých šesťnápravových posunovacích rušňov s dieselelektrickým prenosom výkonu. Úspech menších štvornápravových rušňov ČME 2 v Sovietskom zväze a potreba výkonnejších rušňov pre ťažký posun viedla k vzniku rušňového radu ČME 3 pre ZSSR, resp. T 669.0 pre ČSD. Vyťaženosť výrobného závodu ČKD Praha požiadavkami Sovietskeho zväzu vyvolali potrebu presunu ďalšej výroby rušňov T 669.0 do Slovenských metalurgických závodov v Dubnici nad Váhom. Tam vznikla aj úprava uloženia rámu rušňa na podvozkoch, ktorá spočívala najmä v doplnení mohutných vahadiel s prítlačnými valcami a v prevahadlovaní primárneho vypruženia, čo viedlo k zlepšeniu rozloženia síl, k lepšiemu využitiu adhézie, a teda k zvýšeniu ťažnej sily rušňa. Tieto úpravy viedli k vzniku rušňového radu T 669.1, ktorého bolo v SMZ Dubnica n.V. vyrobených 222 kusov, väčšina prevažne pre ČSD. Na konci druhej dekády 21. storočia bolo stále niekoľko kusov nasadzovaných v bežnej prevádzke v depách Bratislava východ, Žilina, Haniska pri Košiciach a Čierna nad Tisou. Rušeň radu T 669.1 je kapotový rušeň s kabínou rušňovodiča umiestnenou bližšie k zadnému koncu a bočnými ochodzami. Poháňaný je naftovým radovým preplňovaným 6-valcovým motorom K 6 S 310 DR, ktorý je napevno spojený s trakčným dynamom TD 802. Z generátora je napájaných šesť tlapovo uložených trakčných motorov trakčné motory TE 006, ktoré sú zapojené po dvoch v troch paralelných vetvách. V prednej časti kapoty sa nachádzajú zásobníky piesku, kompresor K 2 Lok 1 a prevodovka HVK, ktorá poháňa okrem kompresora aj ventilátor hlavného chladiaceho okruhu. Ventilátor vedľajšieho chladiaceho okruhu je poháňaný elektromotorom. Chladenie takčných motorov zabezpečujú dva radiálne ventilátory poháňané klinovými remeňmi rovnako ako dynamobudič. V zadnej kapote sú batérie, elektrický rozvádzač a piesočník zadného podvozku. Pojazd rušňa je tvorený dvomi trojnápravovými podvozkami s kyvnými ramenami s primárnym vypružením vinutými pružinami, ktoré sú prevahadlované. Pozdĺžne sily medzi podvozkami a hlavným rámom prenášajú ťažné čapy spustené z hlavného rámu do otvorov v mostoch medzi priečnikmi podvozkov. Medzi podvozkami je zospodu rámu zavesená palivová nádrž s objemom 6000 l. Rušeň je vybavený samočinnou a priamočinnou brzdou Dako a ručnou brzdou. Predmetný rušeň T 669.1052 (po roku 1988 označený 771.052) bol z výroby prevzatý 17.12.1969, následne 18.12.1969 absolvoval TBS na trati Leopoldov – Bratislava a 19.12.1969 bolpridelený rušňovému depu Nové Zámky, kde pôsobil až do 5. mája roku 1982, kedy bol presunutý do Bratislavy. V období od júla 1995 do apríla 1996 bol prevádzkovaný v Prievidzi a následne sa vrátil do Bratislavy, kde pôsobil v depách Bratislava hlavné a Bratislava východ. Posledných 177 km v prevádzke absolvoval vo februári 2012 a v júli 2013 bol presunutý do Čiernej nad Tisou. V marci roku 2016 ho spoločnosť ZSSK Cargo Slovakia, a.s. odpredala ŽSR pre potreby MDC (od 1.1.2018 ŽMSR). Rušeň bol fyzicky prevzatý dňa 2.3.2016. Umiestnený je v depozitári ŽMSR v Topoľčanoch.


Vyhľadávanie



Prezentácia



Zbierka



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky