SK (N)
 

T 478.3109

 

Motorový rušeň T 478.3109 (výrobca ČKD Praha, rok výroby 1973, výr č. 8847) predstavuje zástupcu radu rušňov, ktoré mali doplniť inak úspešné rušne radu T 478.1 na výkonoch, kde ich výkon nepostačoval, t.j. výkony pôvodne plánované pre parné rušne 498.0 a 498.1 a výkony, kde pre horšiu trakčnú charakteristiku oproti parným rušňom radov 387.0, 477.0 a 475.1 nedokázali dodržiavať jazdné doby predpísané pre uvedené typy parných rušňov. Jednalo sa o akési vývojové pokračovanie rušňov T 478.1, pričom základným rozdielom bolo použitie nového typu rýchlobežnejšieho spaľovacieho motoru, ktorý umožňoval vo výsledku plné využitie výkonu až do maximálnej rýchlosti. Vysoký merný výkon sa však v prevádzke prejavil zhoršenou spoľahlivosťou motora, elektrickej i mechanickej časti rušňa. Napriek tomu bolo v rokoch 1966 – 1977 vyrobených 408 kusov. Na Slovensku ich spočiatku nasadzovali rušňové depa Bratislava, Nové Zámky a Zvolen na neelektrifikovaných tratiach. S rozširovaním elektrifikácie a príchodom výkonnejších rušňov T 478.4 s elektrickým vykurovaním vlakových súprav, ako aj s poklesom prepráv po roku 1989 prešli postupne do nákladnej dopravy, kde nahrádzali rušne radu T 679.1 s vyššou spotrebou a horšími vplyvmi na opotrebenie tratí v oblúkoch. V poslednom období prevádzky boli sústredené najme v rušňovom depe Zvolen, kde boli nasadzované výhradne v nákladnej doprave. Ich prevádzka na Slovensku bola ukončená v roku 2008, pričom dovtedy boli mnohé z rušňov rekonštruované na rad 750 zmenou parného vykurovania vlakov na elektrické, alebo úplne modernizované na rad 756 a 757. Modernizáciou rušňa 753.055 vznikol v roku 1997 jediný prototyp označený 755.001. Rušeň radu T 478.3 je riešený ako štvornápravový skriňový rušeň s dvomi čelnými stanovišťami rušňovodiča z laminátu. Za predným stanovišťom je umiestnený elektrický rozvádzač, parný generátor PG 500. V strednej časti strojovne je preplňovaný naftový 12-valcový vidlicový motor K 12 S 230 DR s udávaným výkonom 1325 kW s trakčným dynamom TD 802 E, pomocné pohony a kompresor K 3 Lok 1 poháňaný napriamo mechanicky hriadeľom s pružnými spojkami. Blok chladičov so štyrmi ventilátormi (vždy po dva pre hlavný a pre vedľajší chladiaci okruh) poháňanými hydrostaticky sa nachádza pred zadnou kabínou. Rám rušňa je zavesený na každom podvozku pomocou 4 závesiek, pozdĺžne sily prenáša ťažný čap. Dvojkolesia sú v ráme vedené kyvnými ramenami a vypružené vinutými pružinami. Pohon dvojkolesí zabezpečujú tlapové trakčné motory TE 005. Medzi podvozkami sú na hlavnom ráme umiestnené hlavné vzuchojemy a združená nádrž na 3000 l vody a 2500 l paliva, v ktorej je navyše zakomponovaná skriňa pre batérie. Rušeň je vybavený samočinnou a priamočinnou brzdou Dako a ručnou brzdou. Rušeň T 478.3109 (po roku 1988 označený 753.109) ČSD prevzali z výroby 29.9.1973, TBS absolvoval 3.10.1973 na trati Bratislava - Malacky. Následne bol pridelený rušňovému depu Bratislava hlavné, kde pôsobil do 22.2.1979, kedy bol následne predisponovaný do Zvolena. V nasledujúcom období príležitostne bol nasadzovaný aj na výkony rušňového depa Brezno, kde aj v rokoch 2005 a 2006 absolvoval posledné výkony v bežnej prevádzke. 6.11. 2008 bol vydaný súhlas na rekonštrukciu na rad 756, k čomu nedošlo, keďže rušňa sa ujal Klub historickej techniky pri rušňovom depe Zvolen, ktorý ho sprevádzkoval a opticky obnovil. V marci roku 2016 ho spoločnosť ZSSK Cargo Slovakia, a.s. odpredala ŽSR pre potreby MDC (od 1.1.2018 ŽMSR). Rušeň bol fyzicky prevzatý dňa 3.3.2016. V súčasnosti je prevádzkyschopný rušeň zverený Klubu historickej techniky pri rušňovom depe Zvolen a je umiestnený v rušňovom depe Zvolen.


Vyhľadávanie



Prezentácia



Zbierka



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky