Motorový rušeň T 478.1201 (výrobca ČKD Praha, rok výroby 1970, výr č. 7693) je zástupcom rušňového radu, ktorý mal nahradiť parné rušne na osobných a nákladných vlakoch na sieti ČSD. Po zlých skúsenostiach s dvojagregátovými rušňami s hydrodynamickým prenosom výkonu sa zásadne požadovalo jednoagregátové riešenie s elektrickým prenosom výkonu a s pojazdom Bo´Bo´. Pre vykurovanie mal byť zabudovaný parný generátor. V roku 1962 bola požiadavka na výkon rušňa spresnená na 1500 koní (1104 kW) prvotného výkonu, radové označenie sa predpokladalo na T 478.1. V priebehu roku 1964 vyrobila lokomotivka ČKD dva prototypy rady T 478.1. Z dôvodu racionalizácie výroby a údržby sa pri výrobe použili viaceré celky zhodné s rušňami T 669.0/ČME 3, ktoré v tom období lokomotívka ČKD vyrábala. Keďže sa prototypové rušne v prevádzke osvedčili, bolo v rokoch 1966 – 1971 vyrobených ďalších 228 kusov tohto typu a v rokoch 1969 a 1970 ešte 82 kusov bez parného generátora pre vozbu nákladných vlakov. V prevádzke sa vyskytovali prakticky na celom území Slovenska. Po príchode rušňov radu T 478.3 prešli najmä do nákladnej dopravy. Na konci druhej dekády 21. storočia bolo stále niekoľko kusov nasadzovaných v bežnej prevádzke v depách Bratislava východ, Nové Zámky, Prievidza, Zvolen, Žilina, Plešivec, Humenné. Rušeň radu T 478.1 je riešený ako štvornápravový skriňový rušeň s dvomi čelnými stanovišťami rušňovodiča. Za predným stanovišťom je umiestnený elektrický rozvádzač, parný generátor PG 500. V strednej časti strojovne je preplňovaný naftový radový 6-valcový motor K 6 S 310 DR s trakčným dynamom TD 802, pomocné pohony a kompresor K2 Lok 1. Blok chladičov spolu s tromi ventilátormi poháňanými hydrostaticky sa nachádza pred zadnou kabínou. Pred odľahčenie konštrukcie sú čelá kabín z laminátu. Rám rušňa je zavesený na každom podvozku pomocou 4 závesiek, pozdĺžne sily prenáša ťažný čap. Dvojkolesia sú v ráme vedené kyvnými ramenami a vypružené vinutými pružinami. Pohon dvojkolesí zabezpečujú tlapové trakčné motory TE 005. Medzi podvozkami je na hlavnom ráme umiestnený hlavný vzuchojem a združená nádrž na 2500 l vody a 3000 l paliva, v ktorej je navyše zakomponovaná skriňa pre batérie. Rušeň je vybavený samočinnou a priamočinnou brzdou Dako a ručnou brzdou. Rušeň T 478.1201 (po roku 1988 označený 751.201) ČSD prevzali z výroby 30.12.1970, TBS absolvoval 5.1.1971 na trati Nové Mesto nad Váhom – Piešťany. Následne bol pridelený rušňovému depu Vrútky, kde pôsobil prakticky až do začiatku 21. storočia. Následne bol presunutý do Bratislavy, resp. Nových Zámkov. V posledných rokoch ho mal prenajatý Albatrosklub Bratislava. V marci roku 2016 ho spoločnosť ZSSK Cargo Slovakia, a.s. odpredala ŽSR pre potreby MDC (od 1.1.2018 ŽMSR). Rušeň bol fyzicky prevzatý dňa 3.3.2016. V súčasnosti je prevádzkyschopný rušeň zverený Albatros klubu Bratislava a je umiestnený v rušňovom depe Bratislava hlavné.