SK (N)
 

Clm ČSD, r. v. 1935 (4-6305)

 

Dvojnápravový osobný prípojný vozeň Clm 4-6305 (rok výroby 1935, výrobca Královopolská strojírna Brno, výr. č. 15858) je predstaviteľom najstaršieho typu jednotného typového radu prívesných vozňov pre motorové vlaky, zavedeného ešte roku 1934. Vtedy – na základe návrhu vagónky Ringhoffer – bola pre vozne radov Clm, CDlm a CDFlm navrhnutá jednotná línia s rázvormi 6,3 m (neskôr v praxi zväčšeným na 6,5 m) a osembokým pôdorysom pre vozne s toaletou (6 osí okien) a 5,3 m s obdĺžnikovým pôdorysom bez tolaety (5 osí okien). Vozne Clm so zväčšeným rázvorom 6,5 m začala vyrábať Královopolská strojáreň v roku 1935 a do roku 1937 vyrobila 47 kusov. Vo výrobe pokračovala vagónka v Českej Lípe 4 vozňami v roku 1938. Počas 2. sv. vojny vozne vyrábala opäť Královopolská strojáreň, a to v počte 10 kusov pre ČMD a 19 kusov pre SŽ. Nasledujúce dodávky zabezpečila vagónka Studénka (50 kusov v roku 1948) a Tatra Smíchov (104 kusov v roku 1950). Celkovo bolo vyrobených 234 kusov takýchto prípojných vozňov Clm s kombinovanou stavbou. Vozne mali zváraný rám z oceľových profilov, pričom bol uspôsobený tak, aby pri použití kolies s priemerom 850 mm mal výšku nad temenom koľajnice 1020 mm. Z toho vyplývala komplikovanejšia stavba čelných partií rámu, keďže musela byť dodržaná štandardná výška nárazníkov. Ťažné a narážacie ústrojenstvo bolo ľahšej stavby. Na ráme bola drevená kostra skrine, zvonka oplechovaná, zvnútra obložená preglejkou alebo drevovláknitými doskami. Vozne boli vybavené elektrickým osvetlením 24 V s dynamom poháňaným pomocou remeňa od zadnej nápravy. Brzdu mali sústavy Knorr, ručná brzda bola ovládaná z nástupného priestoru na strane toalety. Teplo vo vozni sa zabezpečovalo uholnými kachľami. Predmetný vozeň Clm 4-6305 bol po zrušení 3. vozňovej triedy označený Blm 5-2247, a od roku 1966 mal pridelené číslo 70 54 25-09 182-8. Po vyradení bol predaný k ZŤS Dubnica nad Váhom, kde slúžil v závodovej doprave s označením ZVS 6. Do zbierok MDC bol získaný v roku 1992. V súčasnosti je vozeň zverený Spolku Považskej dráhy Žilina, ktorý plánuje jeho renováciu. Umiestnený je v areáli EÚ Púchov.


Vyhľadávanie



Prezentácia



Zbierka



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
30



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky