SK (N)
 

Zsa ČSD, r. v. cca 1960 (Zsa 1-95147)

 

Nákladný vozeň Zsa 1-95147 (výrobca Vagonka Česká Lípa, rok výroby a výrobné číslo nezistené, s ručnou brzdou na plošine) je štvornápravový krytý nákladný vozeň s konštrukciou spodku i kostry skrine z navzájom zvarených oceľových valcovaných profilov a ložnou váhou 50 t. Obklad skrine s dvoma pármi posuvných dverí a troma pármi vetracích klapiek je vyhotovený z vodorovne uložených perejok z mäkkého dreva. Dvojnápravové celozvarované podvozky s rázvorom 2,0 m typu 26-2 majú plechové lisované postrannice. Vzdialenosť otočných čapov vozňa je 8,5 m. Vozeň spočíva prostredníctvom listových pružníc a valivých ložísk na nápravách s obručovými kolesami a valcovanými kotúčmi. Tiahlo vozňa je nepriebežné. Podlaha vozňa je zhotovená z priečne uložených smrekových fošní. Pôvodne mal vozeň 4 páry podlahových výsypiek; tie však boli v ptrevádzke demontované. Kostra strechy je vyhotovená z profilovej valcovanej ocele s drevenými kružinami, dreveným debnením a krytom z pozinkovaného plechu. Nárazníky sú rúrové s štvorhrannými taniermi. Vozeň má brzdový výstroj DAKO. Konštrukcia vozňa bola motivovaná citelným nedostatkom nákladných vozňov všetkých druhov, prejavujúcim sa po roku 1945. Rad Zsa (neskôr Za) bol prvým povojnovým štvornápravovým krytým vozňom, ktorý bol na svoju dobu veľmi moderný. Vývoj vozňa bol ukončený vo vtedajšom pražskom Výskumnom ústave dopravnej a úpravárenskej techniky v apríli 1954 pod vedením Ing. Veszeláka. Prototyp bol postavený v prototypovej dielni smíchovskej vagónky v Prahe na Zlíchove. Jeho skúšky sa uskutočnili roku 1956. Sériové vozne typu 420.1 (s brzdárskou búdkou) boli potom vyrábané v roku 1958 (560 kusov). V ďalších rokoch bol vyrábaný už iba zdokonalený typ 421 s brzdárskou plošinou (1959 625 ks, 1960 597 ks, 1961 356 ks a 1962 422 ks). Celkom bolo vyrobených 2560 vozňov. Predmetný vozeň doslúžil s označením Hacgs (medzinárodné radové označenie pridelené v polovici 70. rokov) 82 54 262 8 261-1. Posledné revízie boli vykonané roku 1984. Vozeň sa v súčasnosti používa na skladové účely v depozitári MDC Bratislava východ.


Vyhľadávanie



Prezentácia



Zbierka



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky