SK (N)
 

Gb KKStB, r. v. 1902 (L 2-42271)

 

Nákladný vozeň Gb KKStB (r. v. 1902, výrobca Ringhoffer, výrobné číslo 64 913, vyrobený na základe zákazky č. 580/1902, pôvodne s ručnou brzdou vo vyvýšenej búdke, po rekonštrukcii na plošine) je dvojnápravový izotermický vozeň s konštrukciou spodku i kostry skrine z navzájom znitovaných oceľových valcovaných profilov, vlastnou váhou cca 11 t a ložnou váhou pravdepodobne 12 t. Vonkajší obklad skrine s dvoma pármi krídlových dverí (nevyužívajúcich celú výšku bočnice, umožňujúcich kvalitné utesnenie) je vyhotovený zo zvislo uložených perejok z mäkkého dreva. Vnútorný obklad skrine je vyhotovený z perejok uložených vodorovne. Priestor medzi týmito dvoma obkladmi je vyplnený izolačným materiálom. Dvojitá podlaha vozňa je zhotovená z priečne uložených fošní. Kostra strechy je vyhotovená z profilovej valcovanej ocele s drevenými kružinami, dreveným dvojitým debnením s vrstvou izolačného materiálu a krytom z pozinkovaného plechu. V streche sú vyhotovené dvoje dvierka na plnenie ľadu do podstrešných nádob s odvodom odpadovej vody odpadovými rúrami, ukončenými sifónom. Rázvor vozňa je 4,0 m. Prostredníctvom listových pružníc a dvojdielnych klzných ložísk vozeň spočíva na nápravách s valcovanými obručovými kolesami. Nárazníky sú štvorpätkové tyčové. Tiahlo vozňa je priebežné. Vozeň je vystrojený ručnou brzdou obsluhovanou z plošiny (ktorá vznikla po odstránení vyvýšenej brzdárskej búdky) a sekundárne i tlakovou brzdou sústavz Božič. Ide o špeciálny železničný vozeň, určený pre prepravu piva, ktoré vyžaduje pre zachovanie svojich hodnôt mierny, nepríliš premenlivý chlad (niekoľko stupňov C nad bodom mrazu). Izotermické vozne sa stavali už od začiatku poslednej tretiny 19. stor., nevyžadovali zariadenie na výmenu, resp. prúdenie vzduchu vo vozni a boli charakteristické veľkým reklamným nápisom, vyhotoveným cez celú vozňovú bočnicu. Typ, ktorý reprezentuje predmetný zbierkový predmet (rázvor 4,0 m) sa vyrábal v období rokov 1890 – 1916 a ich počet možno odhadovať na 400 – 500 ks. Predmetný vozeň bol roku 1902 vyrobený pre pivovar Prazdroj Plzeň (objednávateľom bol Buergerliches Brauhaus in Pilsen; išlo vtedy o sériu 20 vozňov s ručnou brzdou Gb 223-090 až 223-109). KkStB ho po dodaní označili číslom Gb 223-106, a roku 1914 preznačili na Gb 221-607. Od roku 1923 ČSD označili vozeň číslom Lp 511 035, po roku 1949 sa vozeň volal L 512 231 a od cca 1958 bol opäť prečíslovaný na L 2-42271. Zrušený bol v 10 mesiaci 1966 na tri krížiky. Celý čas bol vo vlastníctve, alebo aspoň v prevádzke pivovaru Prazdroj Plzeň. V súčasnosti je umiestnený v depozitári MDC Topoľčany.


Vyhľadávanie



Prezentácia



Zbierka



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
28
29
30
31
1
2
3
4



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky