SK (N)
 

Drezína motorová Tatra 15/52

 

V celom 19. a i v prvej polovici 20. storočia, kedy železnica bola prakticky jediným pozemným dopravným systémom, kedy železničná trať bola v určitej oblasti často jedinou existujúcou komunikáciou a kedy na šírej trati malo svoje pracovisko ešte významné množstvo železničných zamestnancov, existovala pomerne častá potreba služobnej dopravy jednotlivcov alebo malého počtu osôb medzi stanicami a pracoviskami na šírej trati (napr. inšpekčné jazdy traťmajstrov, kontrolné cesty úradníkov na rozostavaných tratiach, pri mimoriadnostiach apod.). Pre tieto účely boli už od vzniku železníc stavané ľahké koľajové vozidlá, spočiatku poháňané svalovou silou, od začiatku 20. stor. aj so spaľovacím motorom. Ich spoločným menovateľom bola možnosť odstrániť ich prakticky kdekoľvek silami obsluhy z trate a uvoľniť ju tak pre vlakovú dopravu. V snahe vyriešiť na úrovni doby problém jednoduchej a lacnej služobnej prepravy osôb na železničnej sieti ČSD vyhlásilo Ministerstvo železníc roku 1924 súťaž na vhodné motorové vozidlo. Pre tento účel vyrobila v tom istom roku firma Tatra Kopřivnice motorovú drezínu Tatra T 15, odvodenú od vtedy vyrábaného automobilu Tatra T 11. Tieto drezíny sa potom vyrábali v postupne modifikovanej podobe až do roku 1938 (od roku 1932 s motorom T 30 ako typ T 15/30). Po krátkej prestávke vznikla roku 1944 prvá konštrukcia drezíny typu T 15/52, charakteristickej zástavbou väčšieho motora T 52 (1910 ccm, 30 k). Prvých 12 drezín z vojnového obdobia pre protektorátne dráhy BMB – ČMD si ešte zachovali charakteristický tvar kapoty, pripomínajúci tvar žehličky. Po druhej svetovej vojne pokračovala v rokoch 1947 – 1952 ich výroba pre ČSD s rovnakým typovým označením, avšak modernejším tvarom masky s lamelami, prevzatej z automobilu T 57 B. Vozidlá z tejto dodávky mali uzatvorené štvorsedadlové alebo šesťsedadlové karosérie s bezpečnostným otvorom v streche pre prípad nehody. Boli označované tabuľkou s písmenami Dm s číslom 4 v prípade štvormiestnych karosérií (resp. 6 v prípade šesťmiestnych karosérií), potom za pomlčkou nasledovalo posledné dvojčíslo roku výroby (47 = 1947) a trojmiestne inventárne číslo (poradie dodávky v tom-ktorom roku). Drezín T 15/52 bolo vyrobených v období 1944 – 1952 dovedna celkom 70 kusov.
Predmetná drezína Dm 4-47038 so štvormiestnou uzatvorenou karosériou bola vyrobená kopřivnickou továrňou roku 1947 s výrobným číslom 50 197 a reprezentuje posledný vývojový variant typu T 15/52. Karoséria drezíny s drevenou kostrou je upevnená na rám z valcovaných profilov prierezu U. Ten spočíva prostredníctvom dvoch poleliptických pier a liatinových ložiskových domkov s dvojradovými valivými naklápacími ložiskami na dvoch tuhých nápravách. Drezínu poháňa plochý štvorvalcový vzduchom chladený motor objemu 1910 ccm s výkonom 30 k prostredníctvom dvojstupňovej prevodovky s vnútornou reverzáciou a kardanového hriadeľa.


Vyhľadávanie



Prezentácia



Zbierka



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky