SK (N)
 

R KKStB, r. v. 1901 (5-54453)

 

Nádržkový dvojnápravový vozeň R (r.v. 1901, výrobca Královopolská strojírna Brno, výrobné číslo 4906) s jedným nedeleným kotlom je špeciálny nákladný vozeň určený na prepravu minerálnych olejov. Ložná hmotnosť vozňa bola 17 ton, pričom objem kotla je 180 hl. Jeho pojazd je skonštruovaný z navzájom znitovaných oceľových valcovaných profilov. Rám vozňa spočíva prostredníctvom listových pružníc a dvojdielnych klzných ložísk, vedených liatinovými rázsochami, na nápravách s obručovými kolesami a valcovanými kotúčmi. Tiahlo vozňa je priebežné. Nárazníky sú štvorpätkové tyčové. Valcová plechová nádoba má nitovanú konštukciu s dvojradovým nitovaním. Na vrchu kotla je pozdĺžnom strede vozňa umiestnený plniaci dóm s prielezom. Vo veku dómu je inštalovaný odvzdušňovací nástavec. Vypúšťacie ústrojenstvo je tvorené ventilom na bruchu kotla, jeho ovládacie vreteno a koleso je umiestnené pod vekom dómu. Pod ventilom je umiestnené priečne potrubie, rozvádzajúce vypúšťanú kvapalinu na obe strany vozňa. To je na oboch stranách ukončené kohútom a závitom pre napojenie hadice (vypúštacie ústrojenstvo je na jednej strane upravené pre použite vozňa na protipožiarnu ochranu jázd parných vlakov). Pre výstup obsluhy k dómu má vozeň na oboch stranách schodíky, zábradlie a plošiny. K rámu vozňa sú prinitované štyri priečniky na ktorých spočíva kotol. Proti pohybu v pozdĺžnom smere je kotol zabezpečený plochými pásmi, ktoré sú prinitované na bruchu kotla. Proti prípadnému vertikálnemu pohybu je kotol zabezpečený štyrmi plochými opaskami zakončenými závitom, ktoré sú priskrutkované o rám vozňa. Vozeň je vystrojený ručnou brzdou ovládanou z brzdárskej plošiny a zariadením tlakovej brzdy Božič. Predmetný vozeň má na ráme vyrazené číslo 554453. Podľa publikácie „Soukromé vozy nákladní, zařaděné do obozu Čsl. státních drah k 31.5.1930“ zodpovedá toto číslo označeniu vozňa medzi 1. a 2. svetovou vojnou (zaraditeľom bola firma Fantovy závody akc. spol. Pardubice). Na ráme je vyrazené aj číslo 502-502, ktoré by malo zodpovedať označeniu u KkStB. Vozeň bol do zbierok MDC získaný 4.10.1984 od Traťovej dištancie Zvolen, kde bol označený SV 32 802. V súčasnosti je vozeň zverený Prievidzskému parostrojnému spolku, ktorý na ňom v roku 2008 ukončil opravu do prevádzkyschopného stavu.


Vyhľadávanie



Prezentácia



Zbierka



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
30



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky